#301 Muzyce Zaufała: SONIAMIKI

Ósmego kwietnia nakładem Warner Music Poland ukazał się album Soniamiki zatytułowany „Federico”. To trzeci długogrający krążek w karierze młodej artystki – Zofii Mikuckiej. W poniższym wywiadzie zdradza między innymi jak wyglądała praca nad nowym materiałem oraz jaką zmianę zauważyła w twórczym postrzeganiu świata od czasu debiutu.

SONIAMIKI - "Federico"
album cover
Warner Music Poland
Pomaton


Zaufaj Muzyce: Od debiutanckiego albumu minęło siedem lat. Jak zmieniłaś się Ty, a w konsekwencji Twoja twórczość na przestrzeni tego czasu?

Soniamiki: Mocno, ale jednocześnie wcale. Ja zmieniłam się mocno. Chyba jestem „bardziej tu i teraz” niż kiedyś, jestem bliżej rzeczywistości, a to uważam, że dobrze.

Zaufaj Muzyce: Również między „FEDERICO” a „SNMK” minęło trochę czasu. W jakich okolicznościach powstawał Twój najnowszy album i jaki szereg inspiracji oraz emocji wpłynął na jego formę?

Soniamiki: Hm... To jest bardzo trudne, bardzo złożone pytanie i chyba nie da się tak raz, dwa, trzy na nie odpowiedzieć. Dużo jest szczęścia i siły, ale też melancholii i poczucia nieuchronności, ale ten album miał być raczej energią doładowującą. Wiele piosenek jest o dbaniu o siebie, o dbaniu o swoje skrzydła i o swoją krainę, w której się mieszka z bliskimi sobie ludźmi. Dużo jest o energii, o śmiechu,
o wydurnianiu się, które jest naszym doskonałym osobistym SPA.

Zaufaj Muzyce: Na pierwszy singiel promujący album „FEDERICO” wybrałaś utwór „Fantazi”. Dlaczego właśnie taki wybór? Czy Twoim zdaniem jest on najlepszą wizytówką tego albumu?

Soniamiki: Wybrałam go wspólnie z wytwórnią i managerką, nie dlatego, że jest najlepszą wizytówką albumu, ale dlatego, że pasował na singiel....

Zaufaj Muzyce: „Żyję lepiej, gdy używam fantazji”. Nie wiem czy słusznie interpretuję ale mam wrażenie, że próbujesz pokazać przez ten tekst, że obecnie brakuje nam trochę dystansu do otaczającej rzeczywistości. Mam rację? Jakie przesłanie niesie za sobą „Fantazi”?

Soniamiki: Trochę może tak, może właśnie tez chodzi o dystans i luz. Chodzi o wspólne stwarzanie fajności, o wygłupianie się, o śmiech, który jest dla mnie niesamowicie życiodajny. Uwielbiam poczucie humoru, to też pewien nieodgadniony faktor naszego mózgu, coś tak abstrakcyjnego. Uwielbiam ludzi, którzy maja poczucie humoru i napędzanie się dobrą energią.

Zaufaj Muzyce: Wróćmy jeszcze do poprzednich utworów. Do dziś na YouTube najczęściej odtwarzanym Twoim utworem jest „Lemoniada”. Jak myślisz, co jest w nim takiego, że nadal przyciąga tak dużą uwagę słuchaczy? Z pewnością nie może go zabraknąć na każdej koncertowej setliście?

Soniamiki: Nie wiem. To nigdy nie był mój ulubiony utwór z SNMK, ale już od pierwszych koncertów wiedziałam, że Lemoniada jest lubiana.  Naprawdę nie wiem. Tak jest z piosenkami, to trudne do zbadania :) 

SONIAMIKI / Making Of teledysku do "Fantazi"
fot. Adrian Lach 


Zaufaj Muzyce: Kim jest tytułowy „Federico”?

Soniamiki: Federico Fellini, mój ukochany artysta, myśl przewodnia tego albumu.

Zaufaj Muzyce: Do którego z albumów masz największy sentyment? Potrafisz wskazać, który z nich jest najlepszy czy zdaje się to niemożliwe?

Soniamiki: To trudne, ale najbliżej mnie jest obecnie „Federico”. Ta płyta wydaje mi się najbardziej esencjonalna, to dzieje się teraz, to moje najbliższe pomysły, emocje, muzyczne odkrycia.

Zaufaj Muzyce: Czy na obecnym etapie swojej kariery czujesz już pełną swobodę muzyczną?

Soniamiki: Jeśli chodzi o komponowanie i aranżowanie to może tak, ale chyba czuję, że cały czas się uczę.

Zaufaj Muzyce: Przed nami lato – okres plenerowych koncertów. Dużo przed Tobą pracy w te wakacje? Jak wygląda Twój kalendarz koncertowy?

Soniamiki: Cały czas nad tym pracujemy. Mam nadzieje , że niebawem poznacie więcej szczegółów.

Zaufaj Muzyce: Jesteś krytyczna w stosunku do siebie?

Soniamiki: Tak! Bardzo!


SONIAMIKI
źródło zdjęcia: alekultura.com


Zaufaj Muzyce: Twoje poprzednie albumy to szereg przenośni ukrytych w warstwie tekstowej. Tak też jest na „Federico”, prawda? Dużo zaszyfrowanych przesłań i znaczeń znajdziemy na Twoim najnowszym albumie?

Soniamiki: Nie wiem czy jest aż tak strasznie dużo szyfrów, nie wiem czy na SNMK też było   ich dużo. Każdy chyba sobie znajduje swój szyfr,  każdy utwór znaczy coś innego dla danej osoby, coś innego niż znaczy dla mnie. Otwierające "Intro" nie jest o niczym innym jak opowieścią o „pięknym lecie i pięknej niepowtarzalnej nocy”. "Fala" to piosenka o przypływach i odpływach dobrej energii, 
a „Baw się ze mną” mówi o tym, żeby się bawić ze sobą nawzajem tu i teraz dopóki jesteśmy. Dla mnie to nie są szyfry, dla mnie to dość bezpośrednie sformułowania.

Zaufaj Muzyce: Mieliśmy okazję usłyszeć Cię na żywo podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu Spring Break. Jest różnica między Zosią na scenie a Zosią na co dzień? Jeśli tak, to duża?

Soniamiki: Na scenie muszę być chyba bardziej odważna i zdecydowana, w życiu codziennym bywam czasem nieśmiała :)

Zaufaj Muzyce: Nie jesteś już debiutantką, ale z pewnością obserwujesz co dzieje się na polskim rynku muzycznym. Który z debiutów zrobił na Tobie ostatnio duże wrażenie? Zdradź nam także jaka muzyka gości obecnie w Twoich głośnikach.

Soniamiki: Nie wiem, nie mam nikogo teraz na myśli. Z niepolskich debiutów to chyba Alabama Shakes, zadebiutowali w 2015 roku? To super zespół.

Zaufaj Muzyce: Co Twoim zdaniem obecnie weryfikuje wartość artystów na rynku? Ilość sprzedanych płyt, ilość ludzi na koncertach czy może ilość wyświetleń utworów w sieci?

Soniamiki: Wartość artystów na rynku? Nie wiem, nie umiem ocenić artysty przez pryzmat rynku.
To chyba pytanie dla kogoś kto zajmuje się rynkiem :)

Zaufaj Muzyce: Czy mainstream ma na Ciebie wpływ?

Soniamiki: Pewnie jakiś ma. Prawie wszystko ma jakiś na nas wpływ.

Zaufaj Muzyce: Na zakończenie powiedz proszę dlaczego Twoja płyta powinna znaleźć w rękach naszych czytelników? Jak zachęciłabyś osoby, które nigdy nie miały styczności z Twoją muzyką,
aby sięgnęły po Twój album?


Sonamiki: To album dla ludzi wyjątkowych i z osobowością :)





Zapraszamy na nasz facebookowy profil!



www.facebook.com/zaufajmuzyce



Komentarze

Popularne posty