#227 Kilka słów od... zespołu Rita Pax!

Paulina od momentu zakończenia działalności Sistars, działała pod pseudonimem Pinnawela i nagrała dwa albumy - 'Soulahili' z 2008 roku i 'Renesoul' z roku 2011. Obecnie podjęła działalność w nowym projekcie o intrygującej nazwie Rita Pax. Jest to grupa złożona (wliczając tu Paulinę) z 5 naprawdę doskonałych muzyków i ciekawych osobowości :) Wszyscy mają dłuższe doświadczenie w świecie muzyki, a więc nie było opcji, by wyszło z tego 'coś' na niskim poziomie.








1. Skąd pomysł na nazwę ‘Rita Pax’?

Paulina: Mocno abstakcyjna nazwa katalogu w komputerze.

2. Po przesłuchaniu krążka słychać, że szukacie nowych brzmień. Co ma na was taki wpływ, skąd czerpiecie inspiracje?

Paulina: Każdy z nas eksplorował i wciąż eksploruje wiele gatunków, składów, zespołów i podzespołów i szuka ciar w różnych kompilacjach. Rita Pax to jedna z nich. Inspiracja to wszystko to co oblepiło nasze uszy przez nasze któtkie jeszcze życia.

Remek: A ja nie powiem, bo ja lubię czytać w recenzjach płyt, które współtworzyłem co mnie inspirowało, w ten sposób czasem się dowiaduję o dobrych zespołach, których wcześniej nie znałem.

3. Rok 2014 – fryderyk dla zespołu Rita Pax?

P: Zawsze chętnie choć ta impreza robi się coraz dziwniejsza i coraz bardziej abstrakcyjna do faktycznego świata świeżej muzyki.

R: Dwa lata temu Fryderyki były takie sobie, rok temu dużo lepsze, a w tym roku kompletnie się rozpadły, a to jednak trochę szkoda. Fryderyk to taka nagroda, na którą każdy się niby obraża, ale dostać zawsze jednak miło. Chociaż absurdalne jest to, że trzeba się zgłosić do głosowania, żeby mieć możliwość jej otrzymania. 

4. Teledysk do ‘I on you’ jest bardzo różnorodny i daje pole do popisu jeśli chodzi o interpretację. Jaki był Wasz główny cel, który chcieliście przekazać poprzez klip odbiorcom?

P: Myślę że chcieliśmy dać ludziom pewną swobodę interpretacji. Mi zależało na przekazaniu tekstu bo rzadko faktycznie wsłuchujemy się w każde słowo. Różnorodna jest obsada bo numer traktuje o tolerancji, relatywizmie i szeroko pojętej władzy.

5. Jakie macie plany na najbliższy czas?

P: Piszemy już nowe piosenki i ustalamy terminarz grań!

6. Planujecie poświęcić się w 100% Ricie Pax czy działacie również na własną rękę, w solowych projektach?

P: Na to pytanie musiałby odpowiedzieć każdy po kolei. Ja Paulina obecnie poświęcam się Ricie Pax i Archeo. Piszę piosenki na drugą płytę Rity i na pierwszą Archeo :)

R: Ja robię całkiem sporo poza Ritą, powoli po urlopach zbieramy się z Afro Kolektywem, żeby kontynuować prace nad nową płytą, gram z Weeping Birds próby przed pierwszym nagraniem i pierwszymi koncertami, pomagam Crab Invasion w produkcji debiutanckiej płyty, staram się dokończyć pewien zaczęty ponad pół roku temu projekt, a aktualnie siedzę i z dużą prędkością wymyślam piosenki typu neo soul i r'n'b w pewnym sensie na zamówienie, ale co z tego będzie jeszcze nie wiem.

7. Nie boicie się, że ludzie nie będą do końca patrzeć na was jak na ‘pewny’ projekt, który ma szansę zrobić wiele zamieszania na polskim rynku muzycznym, a bardziej jak na coś chwilowego? W końcu każdy z was brał udział już w wielu projektach ..

P: My się niczego nie boimy. Będziemy grać tak długo jak będzie nam zażerało. Tak myślę.

R: Ja w ogóle nie mam takich obaw, to że graliśmy i gramy w innych projektach tylko wzmaga naszą kreatywność i pozwala nam zdobywać dodatkowe doświadczenie. 
8. A teraz pewnie pytanie, na które odpowiedź wzbudzi największe zainteresowanie – skąd pomysł na okładkę płyty? Jak powinniśmy ją interpretować? Nie baliście się, że to być może zbyt odważne?

P: Autorem okładki jest Konrad Wullert (Artvaders.com) . Poród tęczy, nowy symbol kreatywności :) A tak na serio to ja interpretuję to bardzo osobiście. Jak kobieta urodzi dzieci to nie może nadziwić się że są takie idealne a kiedy już do niej to dotrze to zaczyna się fajny etap w życiu w którym odpuszcza się tę nagonkę autokrytycyzmu. Coś puszcza i ja np. zyskałam zaufanie do własnej twórczości. Nie piszę z myślą o tym kto co powie na ten temat, no może poza składem Rita Pax :)

9. Słuchając waszych tekstów to można (nie znając was osobiście) utworzyć sobie jacy prawdopodobnie jesteście? A może odradzacie tworzenie wizji waszego zespołu poprzez teksty, gdyż niektórzy artyści bardzo się przed tym bronią?

P: Jak na razie teksty piszę ja, Paulina i nie mam problemu żadnego z psychologicznym ekshibicjonizmem bo wiem że ludzie generalnie przerabiają bardzo podobne tematy w swoich życiach tylko w różnych kontekstach. Jesteśmy na ziemi żeby coś przerobić a sztuka nam pomaga w kontakcie ze źródłem bo tworząc, śpiewając, malując wskakujemy na wyższe częstotliwości.

10. Szykujecie na jesień trasę promującą krążek?

P: Tak, obserwujcie newsy na facebooku, będziemy informować co gdzie i kiedy.

11. Wasza ulubiona piosenka z płyty? Jest taka, z której jesteście niesamowicie dumni i która was za każdym razem porywa?

P: To jest za trudne pytanie. Nie ma jednej odpowiedzi!

R: Tak, piosenki są bardzo różne, każdą można lubić za co innego. Mieliśmy problem z wyborem singla :)

12. Czym zajmujecie się na co dzień?

P: Muzyką. Pisaniem muzyki, graniem muzyki oraz słuchaniem muzyki!

13. Przed wami dwa pytania, których nie może zabraknąć. ; ) Uważacie się za artystów? Kogo waszym zdaniem można zdefiniować, określić mianem artysty?

P: Ja czuję się artystką kiedy tworze, śpiewam i gram bezkompromisowo i nie uruchamiam w sobie pytania „czy to jest dobre?”. Ostatnio coraz częściej .

R: Jest taki dowcip: jak się nazywa koleś, który się kręci z muzykami? Perkusista! ;) A jak się nazywa perkusista, który gra z artystami?

P: No jak remek bo ja nie rozumiem żartu?

14. I trochę bardziej politycznie - Czy jest coś co strasznie irytuje Was w naszym kraju i powinno się zmienić w najbliższym czasie?

P: Wiele rzeczy w naszym kraju topi się w absurdzie ale nie potrafię chyba mądrze i politycznie odpowiedzieć na to pytanie. Ja chciałabym żeby wszyscy Polacy byli weganami i kupowali legalnie muzykę. Myślę też, że mamy poważne problemy z tolerancją wobec  homoseksualistów, imigrantów, wyżywamy się na dzieciach, mamy bardzo głupie programy w telewizji, wyrzucamy śmieci do naszych własnych lasów i tak dalej. Mogłabym sporo wymieniać ale jestem niepoprawną optymistką i i tak kocham życie :)

R: Dobrze gada Paulina! :) Ja się aktualnie zmagam z remontami prowadzonymi przez PKP, to jest irytujące co się dzieje, ale przecież kiedyś muszą to wszystko naprawić, żeby potem było lepiej. A kraj owszem, bywa absurdalny, ale ostatnio przeczytałem artykuł o Stanach Zjednoczonych, oni są tam nie mniej pogrążeni w absurdzie, tylko innego rodzaju. A poza tym swego czasu naczytałem się o totalitaryzmie i jak mi się już naprawdę chce marudzić, to myślę o czasach, kiedy można było nagle zostać wywiezionym na Syberię na 20 lat - wtedy to dopiero się żyło absurdalnie.

15. Trzy słowa, które was określają…

P: Rita Pax Pax

16. Płyta, która ostatnio całkowicie Was zachwyciła?

P: Hiatus Kayote Tawk Tomahawk, a wczoraj Tinariwen- water is life.

R: Jesse Boykins III - Zulu Guru 

17. Często zdarzają się spory między wami (na tematy muzyczne)?

P: Chyba nie. Chociaż ostatnio pijany Piotr w agroturystyce powiedział, że bas umiera i będzie tylko dupstep i ja się z tym nie zgadzam.

R: Ja pamiętam tylko jeden moment odmiennych zdań w kwestii tego, czy w utworze Moan powinna być pauza, czy nie. I tyle :)  

18. Mieliście w swoim życiu taki moment, w którym zwątpiliście, że robienie muzyki może nie być wystarczającym źródłem/sposobem na życie?

P: Tak ! Ale ja osobiście nie daje się zwieść tej myśli. Można żyć z muzyki. Jakoś:)

R: Ja mam w tej kwestii bardziej ponure podejście niż Paulina, więc odpowiem tak: od lat gram i nagrywam muzykę i jakimś cudem jeszcze od tego nie umarłem. Ale nie nazwałbym tego życiem, to jest raczej jakaś forma przygody, którą należy bardzo ostrożnie zderzać z rzeczywistością ;) Natomiast robienie muzyki jest okropnie uzależniające, strasznie ciężko przestać. Okropny narkotyk. 

19. Trzy najlepsze głosy w Polsce:

P: Moje ulubione to:

Kalina Jędrusik,Stanisław Sojka, Natalia Przybysz, Natalia Lubrano, Maja Kleszcz, Misia faktycznie Remku też jest super! Podsiadło jak John Legend pobrzmiewa! Jest trochę fajnych głosów. Piotr i Paweł Zalewscy ładnie śpiewają jak się postarają!

R: Jej, nie ma czegoś takiego, jak najlepsze głosy, programy w telewizji są pełne tych najlepszych, tylko że z ich śpiewania nic nie wynika. Ważne jest, żeby głos wydobywał się z głowy z pomysłem na muzykę. W tej kwestii, jeśli chodzi o połączenie brzmienia z pomysłem lubię Misię Furtak z Tres B (za to, że na koncertach barwą przypomina mi Tinę Turner) i Danę Vynnytską z DagaDany (ok, Dana jest ze Lwowa, a obecnie gra trasę obejmującą trzy kontynenty, ale śpiewa czasem po Polsku, a poza tym jest najbardziej słowiańską wokalistką jaką słyszałem). No i Rafał Ptaszyński, basista Afro Kolektywu i paru innych zespołów wyskoczył ostatnio ze swoim głosem jak diabeł z pudełka i śpiewa nim absolutnie diabelsko, wcześniej czegoś takiego nie słyszałem. Siostry Przybysz bardzo dają radę, z tego co słyszałem ;)

20. Jacy jesteście na co dzień? Czy efekt muzyczny, który otrzymaliśmy na płycie jest efektem połączenia waszych różnorodnych charakterów czy wręcz przeciwnie?

R: Na pewno jest to efekt połączenia naszych zainteresowań muzycznych, które mają zarówno punkty wspólne, jak i bardzo odległe. Hm. Powiedziałbym, że łączy nas zainteresowanie dostarczeniem sobie dużej ilości bodźców. Szczególnie pewnego typu ;) 

22. Kogo z debiutujących polskich artystów sobie cenicie i widzicie duży potencjał?

R: Dawid Podsiadło zdaje się narobi dużo zamieszania, płytę niestety słyszałem dopiero raz. I ciekaw jestem Fismolla, jeszcze nie słyszałem płyty. Na pewno przegapiłem paru debiutantów, a na pewno jest paru dobrych, bo twórców mamy coraz lepszych. Ja bardzo czekam na płytę Crab Invasion (tak, wiem, że bezczelnie reklamuję swoich kolegów;), bo słyszałem demówkę albumu i zapowiada się ciekawie. 

P: No Remek nie usypia dzieci, chodzi po mieście to się zna. Ja się sama sobie zapowiadam zawsze obiecująco!








Zespołowi bardzo dziękuję za poświęcony czas i życzę samych sukcesów! Wszystkich zapraszam na ich oficjalny facebookowy profil, gdzie znajdziecie wszystkie najnowsze wiadomości dotyczące ich działalności ;)


RITA PAX - facebook



Zapraszamy również na nasz profil na facebooku!
Kliknij 'lubię to!' i bądź na bieżąco!



Komentarze

Popularne posty