#145 kilka słów od... Marceliny!

Znacie Marcelinę - absolwentkę Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, wokalistkę, założycielkę zespołu i projektu Marcelina? Jeśli nie, to najwyższy czas to zmienić! Na swoim koncie ma już jedną solową płytę, nominację do prestiżowej nagrody jaką są Fryderyki, już wkrótce premiera jej EPki. To zdecydowanie najwyższa pora, by dała się poznać szerszej publiczności :)



Na początek zdradź nam skąd Twoje zainteresowanie muzyką? Pochodzisz z umuzykalnionego domu? Jak to się stało, że na stałe dałaś wciągnąć się do tego świata?

Nie wiem skąd. Każde dziecko coś tam lubi robić. Mój brat od zawsze chciał być pustelnikiem mieszkać w górach i prowadzić tryb życia Bear Gryllsa. I to mu się właściwie udało bo mieszka w górach we Francji i do pracy lata paralotnią. Ja z kolei ulubiłam sobie śpiewanie , tańczenie i zabawę w teatr w przerwach między grzebaniem w protezach w gabinecie stomatologicznym mojej mamy, robieniem plomb itd. Tak, miałam wtedy jakieś 5 lat i moja mama jak i jej pacjenci niecierpliwie czekali kiedy dorosnę i ją zastąpię : ) Ale jednak z tych dwóch profesji wybrałam muzykę i chyba Ci pacjenci powinni mi za to podziękować, bo to moja mama nadal ich skutecznie leczy - przy dźwiękach mojej muzyki. Właśnie ostatnio rozmawiałam o tym z moim bratem, że nasze marzenia z dzieciństwa się spełniły i jeszcze udaje nam się z tego utrzymać!

W tym tygodniu odbyła się premiera Twojego singla ‘Znikam’. Muszę przyznać, że totalnie trafiłaś w moje klimaty, aczkolwiek sam kawałek brzmi dość mrocznie i ponuro. Długo nad nim pracowałaś? Jak doszło do jego powstania?

Bardzo szybko. Najpierw cały zespół pokłócił się o jakieś pierdoły po czym zdołowany Cichy (gitarzysta) i równie zdołowana Marcelina usiedli sobie na murku z gitarą. Cichy zaczął grać coś tam a ja zaraz zanuciłam melodię, którą od razu nagraliśmy na dyktafon. Janek (producent) podchwycił i nagrał Roberta przy dźwiękach śpiewających ptaków i przelatującego akurat samolotu. To stało się intrem do piosenki i początkiem produkcji ; )

Jest pierwszy singiel, tak więc kiedy możemy spodziewać się drugiej płyty? Masz już gotowy jakiś tajemny plan na jej promocję?

Na razie planujemy wydać EPkę , nastąpi to w listopadzie. A płyta tak jak powiedziałeś - to jeszcze bardzo tajemny plan : )

Twoja muzyka ociera się o różne klimaty i myślę, że podobnie jak w przypadku zespołu SOFA, z którym jakiś czas temu rozmawiałem, trudno zakwalifikować Cię do jednego gatunku. Na jakiej półce w sklepie muzycznym Ty umieściłabyś swoją płytę?  Dużo artystów ucieka od słowa POP, a Ty?

Bardzo nie lubię półek i szufladek. Sama nie wiem. Słucham bardzo różnej muzyki i później w studiu podczas komponowania i nagrań to wszystko co mnie inspiruje bardzo się ze sobą miksuje. Natomiast nie boję się słowa pop. Uważam, że to co robię mimo eklektyczności jest popem. To słowo nabrało pejoratywnego znaczenia przez to co obecnie słyszymy w największych stacjach radiowych- ciągle to samo. Mnóstwo jest produktów jednego sezonu nie artystów. To wszystko bardzo spłyca pojęcie muzyki popularnej, rozrywkowej. A przecież królem popu jest Michael Jackson! Dlatego artyści unikają tego słowa, bo kojarzy się ona z celebrytami i produktami jednego sezonu. Co nie zmienia faktu, że pop to pop.  A produkt to produkt..

Miałaś w swoim życiu taki moment, w którym zwątpiłaś, że robienie muzyki może nie być wystarczającym źródłem/sposobem na życie?

Oczywiście. Ale nigdy się nie poddałam. Jestem chyba jedną z tych osób które nie boją się, że sobie nie poradzą. Mam wokół siebie tylu życzliwych ludzi a w swojej głowie tyle pomysłów, że jakoś nie obawiam się biedy czy bezczynności. Skończyłam też drugie studia - fizjoterapię. Choć to bardziej z ciekawości i chęci poznania ludzi we Wrocławiu, w którym zamieszkałam by uciec z małego miasta jakim jest Cieszyn z którego pochodzę. Nie znałam zbyt wielu osób więc zapisałam się na te studia, bo lubię tematy związane z medycyną, jest to przydatna wiedza i zwykle na takich kierunkach są też sensowni ludzi - i tu się nie pomyliłam. W każdym zawodzie jest ciężko, można w każdej chwili stracić pracę. Kryzys to chyba bardziej kwestia charakteru, a nie zawodu.

Występowałaś do tej pory na wielu scenach, spotkałaś wielu utalentowanych artystów jak Ania Dąbrowska,  Katarzynę Nosowską, Urszulę Dudziak. W jaki sposób pomogło Ci to w Twojej twórczości, czy spotkania z takimi ludźmi wpłynęły na Twoją muzykę?

Wiele z tych osób rzeczywiście spotkałam, ale to nie jest znajomość bliższa czy przyjaźń. Natomiast to, że zostaję zapraszane na te same spędy koncerty czy do wspólnych akcji jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem. Od wielu lat podziwiam te artystki, słucham ich i jest to bardzo motywujące gdy wkraczam na taki etap, że się mnie z nimi konfrontuje. To zobowiązuje. Bardzo było mi miło gdy Ula Dudziak po jednym z koncertów przytuliła mnie mocno i powiedziała, że jestem magiczna. Nie mogłam spać : ) Więc takie spotkania są na pewno bardzo motywujące i budujące.

Gdzie widzisz siebie za 10 – 20 lat? Masz jakiś plan na życie?

Nie, jakoś planowanie nie należy do moich mocnych stron. Uważam, że najlepszy czas to czas teraźniejszy.

Nie jesteś obecna w show biznesie. Nie boisz się, że wraz z rosnącą popularnością wpadniesz do tego świata?

Nie zastanawiałam się nad tym. Robię co do mnie należy a tak zwany show biznes jest dla mnie jak coś całkowicie osobnego. Jak takie kolorowe zjawisko z pudelka. Jakoś się tam nie widzę bo jestem raczej osobą która nie lubi rozprawiać o swoim prywatnym życiu. Ale wiadomo, każdy może tam trafić.. bo nie wiadomo w sumie jakie są kryteria : ) Popularność jest nieodłącznym elementem tego zawodu jeśli się go uprawia na pewnym poziomie. Trzeba być na to przygotowanym ale jakoś na razie mnie to nie dotyka więc się nad tym nie zastanawiam.

Kto jest Twoim największym wsparciem?

Wspiera mnie rodzina, przyjaciele. Zawsze mogę na nich liczyć. Każdy robi to na swój sposób. W mojej rodzinie nie było tradycji muzycznych, żyją też daleko ode mnie więc nie bardzo mogą mnie wspierać tak bezpośrednio, pomóc w decyzjach itd. Ale ogromnie pomaga to, że po prostu są. Natomiast takim bezpośrednim i ogromnym wsparciem są na pewno moi muzycy - w szczególności Robert Cichy (gitarzysta) z którym to zjechałam koncertując pół polski przez ostatni rok. Więc jesteśmy już dla siebie jak brat i siostra. Żona Roberta, Ola, jest moją managerką. To osoba którą poznałam w totalnym dołku, gdy zaraz po wydaniu pierwszej płyty straciłam managera i wszystkie plany koncertowe i promocyjne legły w gruzach. Obie postanowiłyśmy wtedy zawalczyć o to, postawić na młode, świeże spojrzenie i energie i nie ulegać czarnym scenariuszom, które wszyscy wtedy snuli- że jeśli od razu po wydaniu płyty nic się nie zadzieje to już się raczej w ogóle nie zadzieje. Obie byłyśmy dosyć początkujące w tej materii. Bez większego doświadczenia, jednak wspólnymi siłami i dzięki przedsiębiorczości Oli i jej szalonym znajomością po roku całkowitej lipy doszłyśmy do etapu , że koncerty są zaplanowane z półrocznym wyprzedzeniem, materiał obrał nowy kierunek i nowe życie. Gramy w kilku różnych składach, duet , trio, pełny skład, z akordeonem, kontrabasem itd. Ola i Robert to osoby, dzięki którym Marcelina nie zniknęła i mogła sobie przekornie napisać singiel o znikaniu tak naprawdę pojawiając się ze zdwojoną siła. Dzięki czemu teraz rozmawiamy ; )

Czego boi się Marcelina?

Pająków.

Co sądzisz o programach typu talent-show?

Nie lubię tych programów, jest ich za dużo, a producenci nie maja pomysłu na to co robić z tymi wszystkimi zwycięzcami. To jest show, a nie możliwość dla młodych twórców. Śpiewanie coverów to zupełnie inna bajka niż zaistnienie na scenie z czymś zupełnie swoim.  Ale nie neguję osób, które widza w tym dla siebie szanse. To tylko moje subiektywne odczucie.

Czy uważasz się za artystkę i czym/kim według Ciebie jest artysta?

Dla mnie artysta to nie tylko ktoś, kto tworzy coś i to sprzedaje. Jest wiele osób, które dla mnie są bardzo artystyczne i inspirujące, a wcale nie tworzą konkretnych rzeczy tylko traktują życie jak swoje dzieło i rozsiewają wokół siebie jakąś taką aurę i czar. Jeśli chodzi o artystów muzyków to dla mnie zawsze bardzo ważnym było, by artysta był kompletny. Gdy i muzyka i teksty są tworzone przez artystę jest to bardziej wiarygodne i takie z serca. Nad tym cały czas pracuje i coraz lepiej mi to wychodzi. Fajnie gdy nasza pasja staje się zawodem i można się z tego godnie utrzymać, ale nie lubię gdy artyści zaczynają być fabryką odcinającą kupony i skupiają się na robieniu kasy, a nie tworzeniu czegoś wartościowego. Prawdziwym mistrzostwem jest połączenie tego wszystkiego.

Czy jest coś co strasznie irytuje Cię w naszym kraju? Co według Ciebie powinno się zmienić w najbliższym czasie?

Irytuje mnie życie według stereotypów. Takie nieświadome podejście do tego, że mamy jedno życie i wcale nie musimy żyć tak jak wszyscy lub, że to , że ktoś ma inny pomysł na siebie i inna filozofie to jest to dziwne. To sprawia, że dużo jest zawiści, zazdrości i przekłamania. Ludzie skupiają się na ocenianiu innych niż na tym, by ich własne życie było fajne. Nie będę się rozprawiała na tematy polityczne, bo irytuje mnie to do tego stopnia, że przestałam się już nad tym zastanawiać i tym interesować.

Jakiej muzyki słuchasz na co dzień? Jakbyś mogła w tym momencie wybrać z kim chciałabyś wystąpić na jednej scenie, to kto by to był?

Z Tomem Waitsem! A tak serio na razie skupiam się na tym by dojść do pewnego poziomu z koncertowaniem, graniem i śpiewaniem i skupiam się na swoim rozwoju, nie myśląc o duetach póki co. Na co dzień słucham bardzo różnych klimatów. Biork, Coldplay, Red Hot Chilli Peppers, Skin. Ostatnio bardzo Często wracam też do Damien Rica, a niedawno odkryłam taka dziewczynę jak Laura Marling. To takie gitarowe, akustyczne klimaty.. coś co ostatnio najbardziej gra mi w duszy.

Co/kto jest dla Ciebie inspiracją do tworzenia muzyki? Łatwo przychodzi Ci pisanie piosenek czy raczej potrzebujesz spokoju, kubka gorącej kawy i instrumentu? Zdradź nam jak powstają tak ciekawe utwory?

Najlepiej pracuje mi się siedząc z muzykami. Inspirują mnie różne brzmienia. Dlatego często proszę kolegów by przynieśli jakiś konkretny instrument, czy zagrali konkretnym brzmieniem. Gdy powstanie choć kawałek fajnego pochodu harmonicznego bardzo szybko przychodzi mi do głowy melodia. Bardzo lubię ten proces. No i raczej w tym czasie nic nie jem : ) nie ma czasu!

Mam słabość do…

Nutelli! Generalnie jedzenia…

Co poza muzyką jest Twoją pasją? Jest taka opcja, że gdyby nie muzyka to..? Masz jakiś zapasowy plan?

Nie mam planu b. Za dużo się dzieje by się nad tym zastanawiać. Jak przyjdą gorsze czasy to przyjdzie też pomysł na coś innego zapewne.  A co do pasji innych niż muzyka to bardzo lubię sport, pływanie, sporty zimowe.  Pochodzę z Beskidów wiec bardzo lubię góry, las , spacery i wycieczki.  Bardzo tez lubię gotować i jeść!

Kiedy klip do singla ‘Znikam’? Masz już jakiś pomysł w głowie jak wyrazić obrazem ten utwór?

Pomysły są, jest też kilka ekip z którymi rozmawiamy na ten temat. Teraz jednak skupiamy się na trasie koncertowej promującej całą EPkę i formalnościami z tym związanymi. Więc na klip jeszcze będzie trzeba chwilę poczekać bo chciałabym się do niego przyłożyć. Ale to tylko chwila.. J

W tym roku byłaś nominowana do bardzo ważnej nagrody muzycznej jaką są Fryderyki, ale również do nagrody ‘Warto’ ogłoszonej przez Gazetę Wyborczą. Myślę, że to już jest dla Ciebie bardzo dobry rok. Na koniec zdradź mi czy jesteś szczęśliwa i zadowolona ze swoich osiągnięć? Ciężko było dojść do tego etapu, w którym obecnie się znajdujesz?

Ciężko, ale bardzo ekscytująco. Lubię jak życie jest intensywne i temu co robię towarzyszą emocje. Satysfakcja z sukcesów jest ogromna, tym bardziej że dosyć samodzielna jestem w tym co robię, pomagają mi młodzi energetyczni ludzi, a nie stare wygi znające się na temacie przy okazji traktujące mnie dosyć pobieżnie. Tak więc każdy koncert, sukces czy dobra recenzja jest dla nas ogromnie budująca i dodaje skrzydeł. Nagrody są potwierdzeniem, że warto. To bardzo ważne. 



Marcelinie bardzo dziękuję za wywiad i życzę samych sukcesów! Na końcu posta do odsłuchania jej najnowszy singiel - 'ZNIKAM' oraz nieco starszy kawałek - 'Szukam CIę'. :)

Autorem zdjęć jest Dawid Klepadło. 

A wszystkich zapraszam na FACEBOOKA! Jeśli chcecie być na bieżąco wystarczy polubić moją stronkę! A już niebawem 'kilka słów od...' kolejnych muzyków i wokalistów. Tak więc stay tuned! :)

TRUST THE MUSIC - ZAUFAJ MUZYCE - FACEBOOK






Komentarze

Popularne posty